14. TT-toiminta eli Tuloja Tuottavaa toimintaa
Päivän öljy: Inspiration.
"Lakkaa pelkäämästä sitä, mikä voisi mennä pieleen ja keskity siihen, mikä voisi mennä oikein."
Muutos vaatii aina töitä. Eikä työnteko tarkoita sitä, että käyttämäsi tunnit aina vastaavat tulosta. Työsi tulos riippuu siitä, MITEN käytät liiketoimintaasi varaamat tunnit.
Olen nimittäin auttanut opettajia, jotka tekevät välitunneilla Young Livingin liiketoimintaa. Olen auttanut äitejä, jotka lasten päikkäreiden aikaan kasvattavat tiimiään sekä tietenkin myös kiireisiä naisia, jotka ovat oivaltaneet Young Livingin tuoman vapauden päättää itse omasta ajankäytöstään. Itse aloitin liiketoiminnan odottaessani viidettä lastamme. Etsin ulospääsyä oravanpyörästä ja velkataakasta.
Aikani työntekoon oli silloin hyvin rajallinen, heräsin aikaisin ja valvoin iltaisin myöhään. Oli tehtävä töitä, kun pystyi. Nii-in, en suosittele kellon ympäri työskentelyä, mutta minulla ei ollut silloin muuta vaihtoehtoa, koska halusin muuttaa silloisen elämämme. On tärkeää antaa työlle aikaa, mutta on myös yhtä tärkeää tehdä töitä intensiivisesti. Kun tahto on suuri ja aikaa rajallisesti, teemme vain tarpeellisen. Silloin yleensä tehdään se oleellinen, se, joka tuo tuloja. Olet saanut jo paljon vinkkejä siihen toimintaan ja tässä tulee vielä lisää :)!
Tässä työssä tehdään asioita kahdessa eri kategoriassa: ne ovat makro- ja mikrotyöt. Miten ne eroaa toisistaan?
Makrotyö eli massatyö
Jokainen meistä haluaa saada paljon tulosta vähäisellä ajankäytöllä ja toiminnalla.
Mitä tarkoittaa makrotyö?
Kun teet makrotyötä, olet kerralla yhteydessä isompaan määrään ihmisiä. Makrotyö ei suoranaisesti vaikuta tuloihisi. Kuitenkin se on tärkeää työtä. Jos käytät suurimman osan ajastasi makrotyön tekemiseen, sinulla on vähemmän aikaa mikrotyöhön, josta pääset lukemaan lisää alla.
Mitkä ovat makrotöitä?
Hyvinvointi-ilta, johon osallistuu 10+ ihmistä
Nettisivuille kirjoittaminen tai sähköpostilistan kerääminen.
Tiedonhankinnassa makrotyö on esimerkiksi
osallistumista vuosittaiseen tapahtumaan tai
Matka Silveriin -valmennukseen, joka antaa sinulle mahdollisuuden kuunnella sisältöä omalla ajallasi tai
osallistumista kuukausittaisiin koulutuksiin, jossa jaetaan perusinfoa lyhyesti.
Muita makrotyöesimerkkejä:
Koulutukset netissä tai kasvotusten
Tiimin facesivuille kirjoittaminen ja sivuista huolehtiminen
Koulutuspostausten tekeminen kaikille
Somepostausten tekeminen
Makrotyö on tärkeää tiimin ja oman kehityksen kannalta, mutta se voi olla myös ansa. Sen suojiin on helppo kätkeytyä ja pelata ns. turvallisilla vesillä. Makrotyö ei sitouta tai yhdistä ihmisiä, mutta silti makrotyö on olennainen osa liiketoimintaamme.
Mikrotyö eli henkilökohtainen yhteydenotto
Verkostomarkkinoinnin ydin on mikrotyössä. Se on sitä, kun ollaan suorassa yhteydessä ihmisten kanssa.
Se on myös hyvin emotionaalista työtä. Esimerkiksi jos teet faceen tapahtuman ja joku vastaa sinne "en osallistu", se ei tule vaikuttamaan tunteisiin yhtä paljon kuin tekstarilla tai puhelimessa saatu kieltäytyminen. Se voi jopa viedä maton alta ja nostaa kynnystä tehdä tapahtumaa koskaan uudelleen!
Mutta arvaat varmaan, että mikrotyö on tärkein osa liiketoimintaamme. Kun on valmis hyppäämään toisen ihmisen kenkiin ja tarjoamaan heille muutosta elämään, se voi olla pelottavaa mutta samalla myös todella palkitsevaa. Älä anna yhden tai kahden EI-vastauksen vaikuttaa toimintaasi, koska yhtä suuri mahdollisuus on saada KYLLÄ-vastaus. Mikrotyö vaikuttaa suoraan palkkapussin kasvuun.
Mikrotyö esimerkkejä:
Kiitosviesti, kun joku tekee tilauksen
Yhteydenotto, kun jäsenen LR-tilaus on tulossa tai käsittelemättä
Kutsua ihmisiä tuote- tai liiketoimintakoulutuksiin henkilökohtaisesti
Keskustelun virittäminen yksityisviesteissä sen henkilön kanssa, joka on vastannut/tykännyt julkisesta postauksestasi
Kahvihetki sellaisen ystävän kanssa, joka tahtoo tutustua Young Livingin elämäntyyliin
Hyvinvointi-illan jälkeiset puhelinsoitot osallistujille
Näytteiden lähettäminen ihmisille
TT-toimintaa organisaation hoitamisessa kuukausittain
Tässä kalenterointia helpottavia vinkkejä kuukausittaisiin toimintoihin:
1.päivä: Promotaan kuukausitarjoukset, kerrotaan tiimin aktiiviteetit, Young Livingin kilpailut ja tiimin tapahtumat.
4.päivä: Sähköpostin lähetys tiimille.
7.päivä: Tasosaavutukset & tiimin tulos.
10.päivä: Otetaan yhteys uusiin jäseniin, jotka ovat rekisteröityneet mukaan 3 kuukautta sitten.
13.päivä: Tsekataan LR-tilaukset, jotta kaikki on mennyt läpi ja kenellä on vielä menemättä.
16.päivä: Otetaan yhteys uusiin jäseniin, jotka ovat enrollautuneet mukaan 2kk sitten.
19.päivä: Otetaan yhteys uusiin jäseniin, jotka ovat enrollautuneet mukaan 1kk sitten.
21.päivä: Otetaan yhteyttä ihmisiin, joiden tili on menossa vanhaksi.
24.päivä: Otetaan yhteyttä ihmisiin, jotka eivät ole tilanneet väh. 6kk ajan.
25.päivä ja sen jälkeen: Loppukuukauden rytinät, tsekataan ER-tilaukset, Brand Partnerit, joiden tiimissä tapahtuu, mutta he eivät ole tehneet tilausta ja tsekataan, että tasosaavutukset, tilaukset yms ovat saavutettu/tehty.
Postaa uudelleen kuukauden promot, alennukset/tarjoukset ja haasteet/kilpailut, joita sinä/ylälinja/Young Living järjestää.
Tsekkaa virtuaalitoimistosta, että kaikki LR-tilaukset ovat menneet läpi.
Jos olet Executive+ jäsen, tarkista, että tiimisi jokainen liiketoiminnan rakentaja on saavuttanut/saavuttamassa sitä tavoitetta, jonka sille kuukaudelle laittoi.
Ota yhteyttä liiketoimintaa tekeviin Brand Partnereihin organisaatiossasi. Palaveeratkaa, jos on jotakin, jota vielä voisi tehdä, jotta heidän tavoitteensa täyttyvät. Käykää läpi jo seuraavaa kuukautta.
Ota yhteyttä ihmisiin, joilla on herännyt kiinnostus tuotteisiin ja he ovat valmiita tilaamaan. Ehkä joku lahja, jotta tulevat mukaan?
Huomioi ihmiset, jotka ovat rekisteröineet ensimmäisen jäsenen organisaatioonsa ja tarkista, että heidän oma tilauksensa on tehty.
Jos vielä kaipaat virikettä tekemiseen, Tulostettavissa lomakkeissa on '180 tehtävää' -listaus. Uskon, että nyt ei liiketoiminnan rakentaminen jää kiinni siitä, ettet tiedä, mitä tekisit!
ILOA TYÖHÖN JA HYVÄN ETEENPÄIN VIEMISEEN!