10. Some
Päivän öljy: KidPower.
"Ihmisen viehätysvoima ei perustu siihen, mitä hän haluaa, vaan siihen, mitä hän on."
Jutellaanpa hetki siitä, miten usein Young Livingistä on hyvä postata someen. Ja mitä tuotteita siellä kannattaa mainostaa. Tehdäänkö postaus joka päivä? Kerran viikossa? Laitetaanko postauksia kaikista tuotteista vai ainoastaan muutamista?
TARINAT
Sinun ja Young Livingin yhteiset tarinat ovat yksi tärkeimmistä asioista jaettavaksi sosiaalisessa mediassa. Sanotaan, että seuraaja tarvitsee keskimäärin SEITSEMÄN katsomiskertaa ennen kuin hänen kiinnostuksensa herää. SEITSEMÄN! Ja nyt puhun TARINOIDEN JAKAMISESTA en 'OSTA PREMIUM SETTI' -MAINOKSISTA.
Esimerkiksi Young Livingillä on joskus '-10 % Premium setistä' -mainoksia. Jos tahdot mainosten myyvän paremmin kuin koskaan, sinun on kerrottava tarinoita edellisten kuukausien aikana juuri kyseisen setin öljyistä. Ihmisten on helpompi ostaa setti, kun he ovat edellisten 6 kuukauden aikana oppineet tarinoittesi kautta, MIKSI heidän kannattaisi ostaa kyseinen setti.
Milloin viimeksi laitoit postauksen samasta tarinasta 7 kertaa saman kuukauden aikana? Niinpä! Tämä on se juttu.
Johdonmukainen ja säännöllinen tarinoiden kertominen on yhtä tärkeää kuin somessa näytettävien tuotteiden rajaaminen. Miten valitset oikeat tuotteet? Helpointa on puhua ja kertoa tietoja niistä tuotteista, jotka sinua itseäsi kiinnostavat ja joista itse olet innostunut. Kun sinä olet innostunut jostakin, se näkyy.
Oletko koskaan kuullut sellaista sanontaa, että "kun olet kaikille kaikkea, et ole kenellekään mitään"? Senpä takia somessa sinun ei kannata kertoa Young Livingin koko valikoimasta, vaan valitse sieltä 5-7 tuotetta, joita käytät itse päivittäin ja joita rakastat. Näistä samoista tuotteista automaattisesti puhut myös hyvinvointi-illoissa ja kahvikeskusteluissa.
Seuraajillesi voi olla liikaa, jos kerrot ihan kaikista tuotteista. Keskity vahvoihin tarinoihin ja kerro niistä säännöllisesti. Nämä tarinasi saattavat jatkaa kulkuaan myös heidän kahvihetkiinsä heidän ystäviensä kanssa.
Totta kai voit ryhmitellä tuotteita eri ajanjaksoihin ja vuodenaikoihin. Aloita suunnitelmallinen tekeminen, silloin tekemisestä muovautuu sinulle itsellesi paras rytmitys. Esimerkiksi kerrot luonnonmukaisesta kodista yhden kuukauden ajan, seuraavana kuukautena synteettisten kynttilöiden vaihtamisesta diffuuseriin ja sitten kolmantena kuukautena siitä, miten tuotteet vaikuttavat kotisi tunnelmaan ja elinvoimaisuuteen.
Sosiaalisen median sisällön tulisi olla paljon muutakin kuin Young Livingiä. Sen tulisi sisältää muitakin rakastamiasi asioita ja ihmisiä. Saatat olla intohimoinen kuntosalilla kävijä, ompelija, kokkaaja tms. Mikä tahansa sinun intohimosi onkin, on tärkeää sisällyttää joitakin niistä asioista osaksi somesisältöäsi.
Sosiaalisessa mediassa ei tarvitse jakaa koko elämää, vaan sinä saat valita, mitä tahdot siellä kertoa itsestäsi ja elämästäsi.
Some sisältösuunnitelma - kuuntele alla oleva video ja tee some sisältösuunnitelma itsellesi.
Emilia: Postasin pari päivää sitten Stress Awaysta oman kokemuksen tässä vallitsevassa tilanteessa. Miten käytän ja miksi se on huikee öljy. Kysyin mun seuraajilta (ystäviltäni), kenellä tämä öljy jo on ja kuka haluaa kokeilla? Kyselyn tuloksena lähetän nyt yhteensä 8 näytettä Stress Awaystä ja olen keskustellut näytteen saajien kanssa lisää yksityisviesteillä ja kysynyt, mitä muuta he tahtovat kokeilla. Tiedän heidän olevan tulevia öljyilijöitä, kunhan he vain saavat näytteet käsiinsä! Joillakin saattaa olla jo joku toinen ystävä, jonka kautta he ovat tutustuneet Young Livingiin - minun tehtäväni on auttaa heitä pääsemään syvemmälle Young Livingin maailmaan. Arvoisat ystävät. Nämä, jotka sanoivat haluavansa kokeilla, ovat seuranneet ja ovat kiinnostuneita. HE ovat minun ystäviäni. Ystäviäni joko pitkältä ajalta tai sitten somen kautta.
Syvempi informaatio
Päätät olla suunnitelmallinen ja toimia fiksusti sosiaalisessa mediassa. Tehdä oman työsi. Sitten kohta huomaatkin katsovasi jotain hulvatonta reelsiä. Tiesitkö, että sinulla on valta olla oman somen pomo? Esim. Itselläni puhelin on aina äänettömällä eikä näytölleni tule yhtäkään viestiä! Näen somen sisällön/uudet viestit (facebook, instagram, sähköpostit ja Whats Appit) avatessani kyseisen sovelluksen. Päätin muutama vuosi sitten, että puhelin on minun orjani enkä minä sen. Päätös on antanut minulle valtavasti vapautta ja helpotusta.
Some on työkalu liiketoiminnassasi. Kun avaat minkä tahansa sosiaalisen median sovelluksen, sinulla on VAIN KAKSI VAIHTOEHTOA:
- Tuota ja yhdisty
- Kuluta aikaa turhaan
Kumman valitset seuraavan kerran avatessasi somesovelluksen? Entäs sitä seuraavan? Luettuasi ja sisäistettyäsi tämän some-elämäsi ei ole koskaan enää entisellään. Kun käytät somekanaviasi tuottamiseen ja yhdistymiseen, käytät somea työkalunasi liiketoimintasi edistämiseen. Totta kai voit myös kuluttaa siellä aikaasi, mutta se ei kasvata liiketoimintaasi. Joten kun tahdot jatkossa käyttää somea liiketoiminnan rakentamiseen, kohtele sitä työkaluna eikä huvin tuojana.
Miten nostat postaustesi tasoa?
- Tuomalla ihmisille arvoa. Esimerkiksi voit jakaa kuvan aamupalastasi tai voit tuoda ihmisille lisäarvoa jakamalla aamupalaasi reseptin tai vinkin siitä, miten valmistaa upea omeletti. Voit myös kysyä kysymyksiä - vinkkejä esimerkiksi omeletin tekemiseen. Se on seuraajien sitouttamista.
Missä tapahtuu aktiivisinta somettelua?
- Se tapahtuu DM:ssä eli henkilökohtaisissa viesteissä. Miten se on mahdollista? Se onnistuu herättelemällä ihmisissä kysymyksiä, jolloin he alkavat viestittelemään kanssasi asiasta esimerkiksi instastoorissa.
Kannattaako avata oma sometili Young Living-jutuille, jotta nykyiset seuraajat eivät kyllästy?
- Heh. Yksi suurimmista virheistä, joita Brand Partnerit tekevät, on avata uusi tili Young Livingin tarinoille. Hei, tee sisältöä, joka on sinua! Tee sisältöä, joka ei ole ainoastaan Young Livingiä. Näytä, miten Young Living on osa sinua. Muistathan, että ihmiset rakastuvat ensin sinuun ja vasta sitten Young Livingiin. Sinä olet heille Young Living.
- Jos haluat lisätöitä ja jos haluat ärsyyntyä, siinä tapauksessa kannattaa perustaa someen oma YL-tili. He, jotka ovat jo valmiiksi somevaikuttajia ja heillä on tuhansia tai kymmeniä tuhansia seuraajia, postaavat omalle sivustolle silloin tällöin Young Livingistä ja sitten linkkaavat heidän oman YL-sivuston, jossa tekevät Young Livingiä 100%:sti. Mutta some on ollut heille työ jo monta vuotta, joten heillä on eri lähtöasetelma tuotteiden markkinointiin. Silti he tekevät sitä samaa, mitä esimerkiksi minä teen eli postaavat Young Livingistä omille sivuilleen johdonmukaisesti muiden tarinoiden joukkoon.
Missä voin oppia lisää?
- Tämä on #matkasilveriin -koulutus. Some on yksi osa-alue koko tässä liiketoiminnassa. Jos tahdot saada tarkempia vinkkejä ja ideoita someen ja haluat kehittyä sen hyödyntämisessä, ota yhteyttä ihmiseen, joka kouluttaa sometoimintaa! Heitä löytyy paljon esimerkiksi instagramista!
Työkaluja sometukseen löydät Tulostettavissa lomakkeissa:
- Somesisällön suunnittelu
- Some tuotesuunnittelu
- Some 30pv
- Somekalenteri
5 ällää
- Linkki - Kannattaa laittaa sivusi etusivulle joku linkki, jossa seuraajasi pääsevät suoraan enemmän tutustumaan Young Livingiin. Esimerkiksi blogiteksti, video tms. Käy samalla myös tutkimassa omaa pääsivuasi. Näkyykö siellä sinusta kasvokuva? Näkyykö nimi? Onko siellä tietoa kuka olet ja mitä teet?
- Lisää arvoa - Kun kirjoitat/jaat postauksiasi, mieti, minkä takia seuraajiesi kannattaa pysähtyä ja lukea.
- Liikaa - älä ajattele liikaa, tee ja opi. Kehity ja uudistu.
- Luonnollisuus - ole sinä. Ole somessa sama sinä kuin mitä olisit kahvipöydässä.
- Lempeys - älä mieti liikaa, mitä ihmiset ajattelevat postauksistasi. Kun postaat sydämestäsi sinulle tärkeästä asiasta, se riittää. Sinä et ole kaikille kaikkea.
Yksi isoimmista somevirheistä on, jos arvotamme oman somekanavan sisällön sen mukaan, kuinka monta seuraajaa on. Se on todellista itsensä ja nykyisten seuraajien arvon alentamista. Kuten palkkiojärjestelmäosuudessa puhuttiin, Royal Crown Diamondiin tarvitaan kuusi jalkaa. Ne kuusi jalkaa voivat olla jo siinä sinun 78 seuraajan joukossa, sillä et voi tietää, keitä nämä 78 henkilöä tuntevat. Arvosta itseäsi ja tämän hetkistä seuraajakuntaasi. Tuota sellaista sisältöä, jota tekisit jo toivomallesi seuraajamäärälle. HUOM! EI TUOTTAMASI SISÄLLÖN MÄÄRÄ, VAAN SEN LAATU.