13. Ajanhallinta
![](https://4dfc637b61.clvaw-cdnwnd.com/cfed9d302077f67a1cd1bb0c35136294/200001189-a40e7a40ea/matka%20%28297%20x%20210%20mm%29%20%2821%20x%2029.7%20cm%29%20kopio%2012.png?ph=4dfc637b61)
Päivän öljy: Present time.
"Parasta tulevaisuudessa on se, että se tulee päivä kerrallaan."
Suunnittelu
Kun aloitat liiketoiminnan tekemisen, sinun on tärkeää kalenteroida sille oma aikansa. Ja vielä niin, että myös se tehty työaika täyttyy niistä asioista, jotka vievät liiketoimintaasi eteenpäin. Tämä sama pätee mihin tahansa työhön. Työaika ja työn sisältö on määriteltävä ja verkostomarkkinoinnissa pätevät täsmälleen samat säännöt. Verkostomarkkinoinnissa sinä määräät, minkä verran laitat aikaasi liiketoimintaan ja milloin ja mihin sen ajan käytät. cEhkä sinulla on valtava palo tehdä liiketoimintaa, mutta ajattelet, ettei sinulla ole aikaa. Palaa silloin lukemaan ja täyttämään kohta "Mihin aikasi menee?" - kohta.
Suunnitteluvinkkejä
Tunnit
- Minkä verran pystyt/olet valmis laittamaan liiketoimintaasi aikaa viikottain?
Päivittäinen suunnittelu
- Jotkut suunnittelevat päivänsä edellisenä iltana, jotkut aamuisin, toiset aina sunnuntai-iltaisin. Valitse itsellesi toimintamalli, joka toimii sinulle itsellesi parhaiten.
Viikoittainen suunnittelu
- Viikkojen suunnittelu (mitkä päivät työskentelet, uudet jäsenet, sosiaalisen median sisällöt, tiimin kouluttaminen, seuranta jne). Jotkut suunnittelevat viikkonsa edeltävänä sunnuntaina tai viikkoa aikaisemmin, jotta selkeytyy, mitä tuleva viikko tuo tullessaan.
Kuukausittainen suunnittelu
- Seuraavaa kuukautta on tarpeen alkaa suunnittelemaan viimeistään kuluvan kuukauden 20. päivä, jotta saat merkittyä kalenteriisi tapahtumat ja sinulle jää aikaa kutsua ihmisiä paikalle. Myös haasteiden suunnittelu ja materiaalien hankkiminen vie aikansa, joten on tärkeää tehdä suunnittelu hyvissä ajoin, jotta tulet saavuttamaan haluamasi tavoitteet.
Huomaat kalenterin olevan erittäin tärkeä työkalu tässä liiketoiminnassa! Onhan sinulla jo kalenteri?
Kuinka käytät työaikasi?
![](https://4dfc637b61.clvaw-cdnwnd.com/cfed9d302077f67a1cd1bb0c35136294/200001033-16eff16f02/matka%281%29%20kopio%202.png?ph=4dfc637b61)
Onko suosittelulinkkisi tallennettu puhelimeesi, samoin sosiaaliseen mediaasi, blogiisi ja/tai nettisivuillesi? Tämä kannattaa tehdä jokaisen, joka tahtoo auttaa ystäviä Young Livingin polulle.
Oletko pohtinut, mitä sinun pitäisi tehdä?
Seuraavana esimerkkejä erilaisista tavoista työajan täyttämiseen. Ei ole merkitystä, minkä niistä tavoista valitset, mutta kuten jo edellä suunnittelusta luit, sinun on tärkeää varata kalenteristasi paikka Young Livingin liiketoiminnalle. On niin kovin helppoa lipsua tekemään jotakin muuta, jos et ole päättänyt työajastasi.
Älä kuormitu näistä esimerkeistä. Valitse joku, jonka sinä koet itsellesi parhaimmaksi. Kokeile muutama viikko ja jos se toimii, jatka. Jos ei toimi, vaihda.
Voit organisoida ja suunnittella työaikasi eri tavoin, kuten,
Ajallisesti
- Olet tutkinut kalenteriasi/ohjelmaasi ja huomaat voivasi tehdä töitä intervallisysteemillä eli 15, 30 tai 60 minuutin jaksoissa. Pystyt tekemään töitäsi autossa, aamulla puuroa keittäessäsi tai hetken ajan illalla, kun lapset ovat menneet nukkumaan.
- Nämä ovat tärkeitä pieniä askeleita, jotka loppupelissä tekevät ison muutoksen liiketoiminnassasi!
- Tähän osioon löydät 3 erilaista lomaketta: 'Minulla on vain 15 minuuttia', '30 minuuttia' ja '60 minuuttia'.
Kategorioittain
- Young Livingin liiketoiminnan voi jakaa kuuteen sellaiseen kategoriaan, joihin kannattaa laittaa aikaa ja energiaa. Nämä eri kategoriat auttavat sinua tasapainottamaan työtäsi uusien jäsenten hankinnassa ja tiimin hoitamisessa.
- Tämä on erittäin tärkeä työkalu sinulle varsinkin, jos huomaat tekeväsi VAIN asiakashankintaa tai VAIN organisaatiosta huolehtimista. Silloin sinun on tasapainotettava työajan tekemisiä.
- Kun valitset työtehtävän jokaisesta kategoriasta, tiedät tehneesi asioita jokaisella liiketoimintaasi eteenpäin vievällä osa-alueella.
- Tähän osioon liittyy lomake 'Työntekoa kategorioittain'.
Priorisointi
- Yksi tapa organisoida työn tekeminen on priorisoida eri töitä. Tämä ei ole mikään massiivinen työlista, vaan 5-6 asiaa, jotka teet joka päivä.
- Esimerkkejä mihin fokusoida päivittäin: yksi postaus, yksi kysely, yhteys 5-10 ihmiseen ja postaus IG stoori/reels/live. Tämä on siis vain esimerkki. Sinä päätät itsellesi tärkeät asiat ja organisoit päiväsi niiden mukaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ihan joka päivä kannattaa laittaa fokus omien kokemusten kertomiseen, uusien jäsenten rekisteröimiseen sekä organisaatiosta huolehtimiseen.
- Tähän osioon lomake on 'Priorisointi/Päivittäinen priorisointi'.
Olethan myös jo tulostanut käyttöösi 'seurantalomakkeet'?
Löydät kaikki mainitut lomakkeet 'Tulostettavista lomakkeista'.